۹ نکته ساده برای نوشتن محتوای وب مخاطب محور

۳ بازديد

این یک اشتباه رایج است که حتی نویسندگان با تجربه نوشتن محتوای وب هم آن را انجام می‌دهند:

اموزش تولید محتوا متنی رایگان وقتی متنی برای وب‌سایتتان می‌نویسید، به چه کسی فکر می‌کنید؟

آیا یک مشتری احتمالی را تصور می‌کنید که دارد متن شما را می‌خواند؟ یا درباره چیزی که باعث می‌شود مشتری کلیک کند فکر می‌کنید؟

این کاری است که بیشتر نویسندگان وب انجام می‌دهند.

آنها بازدیدکنندگان وب را مانند کسانی در نظر می‌گیرند که تمایل به خواندن محتوایشان دارند یا با آنها مانند خوانندگان متن چاپی رفتار می‌کنند.

اما این کار اشتباه است. زیرا چیزی که در وب نوشته می‌شود کاملا متفاوت از محتوای متنی است که چاپ می‌شود.

بازدیدکنندگان به متن اینترنتی نگاهی اجمالی می‌اندازند و به‌سرعت پیمایش می‌کنند، آن را نمی‌خوانند.

بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان برای دریافت اطلاعات یا آگاهی از محصولات آن را دنبال می‌کنند. آنها بدون فکر کردن، سریع تصمیم می‌گیرند.

پس چطور می‌توانید بازدیدکنندگان‌تان را متقاعد کنید بدون خواندن متن‌تان کاری انجام دهند؟

در این مطلب ۹ نکته ساده را برای نوشتن محتوای وب مخاطب محور در وب‌سایت می‌خوانید. با ما همراه باشید.

۱- بازدیدکنندگان وب را مانند حیوانات وحشی در نظر بگیرید

بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان مانند حیوانات وحشی رفتار می‌کنند! (منبع: Alertbox از یاکوب نیلسن)

آنها اطلاعات یا محصولی را برای خرید جستجو می‌کنند. درست مثل یک یوزپلنگ گرسنه که برای وعده غذایی بعدی خود شکار می‌کند.

وقتی که یوزپلنگ رد بو را احساس می‌کند، سریع تصمیم می‌گیرد: آیا این بوی یک غذای عالی است؟ و آیا به راحتی می‌تواند آن را پیدا کند؟

بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان هم همین دو مورد را در نظر می‌گیرند: آیا وب‌سایت‌تان آنچه را که جستجو می‌کنند به آنها ارائه می‌دهد؟ آیا به راحتی می‌توانند آن را پیدا کنند؟

یوزپلنگ گرسنه دوست ندارد برای به‌دست آوردن غذا وقتش را تلف کند. بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان هم نمی‌خواهند دقایقی طولانی در وب‌سایت‌تان برای پیدا کردن محصول بگردند. آنها می‌خواهند سریع آن را پیدا کنند.

درست مانند یوزپلنگ که برای دنبال کردن رد بو سریع تصمیم می‌گیرد، بازدیدکنندگان هم سریع تصمیم می‌گیرند که آیا وب‌سایت‌تان سودمند هست یا نه.

بنابراین اگر وب‌سایت‌تان گزینه‌های انتخابی زیادی داشته باشد و پیچیده به نظر برسد، از خیرش می‌گذرند و وب‌سایت دیگری را بررسی می‌کنند.

بازدیدکنندگان وب‌سایت،‌ خیلی سریع صفحات وب‌تان را مرور می‌کنند؛ حتی قبل از اینکه حدس بزنند که آیا آنها در سایت مناسبی وارد شده‌اند یا نه. البته نیازی هم نیست، چون آنها فقط می‌خواهند یک تصمیم سریع بگیرند.

اگر بازدیدکنندگان فقط نگاهی اجمالی به وب‌سایت‌تان بیندازند، چگونه پیام‌تان را به آنها می‌رسانید؟

 

۲- مهمترین اطلاعات‌تان را در ابتدای مطلب قرار دهید

نوشتن محتوای وب با نوشتن یک مقاله یا انشا کاملا تفاوت دارد.

یک مقاله ممکن است این‌گونه باشد: نخست، بیان چیزی که می‌خواهید درباره آن بحث کنید، سپس ارائه مرور کلی از نوشته و بعد از آن به بحث می‌پردازید. در پایان، نتیجه‌گیری را ارائه می‌دهید. مهم‌ترین نکته را در نتیجه‌گیری می‌آورید، یعنی در پایان مقاله‌تان!

در نوشتن محتوای وب باید مخالف آن عمل کنید: مهمترین نکته شما همیشه در ابتدای متن می‌آید.

برای مثال: شما به دنبال یک مبل سه‌نفره قرمز جدید هستید. وقتی وارد یک وب‌سایت می‌شوید، اول می‌خواهید ببینید که آیا مبل می‌فروشد. در مرحله بعد به کادر جستجو نیاز دارید، چون می‌دانید که می‌توانید از آنجا به‌سرعت مبل سه‌نفره قرمز را پیدا کنید.

به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، فرض کنیم شما به‌دنبال یک کپی‌رایتر برای وب‌سایت‌تان هستید. اگر به دنبال شخصی بومی باشید، بنابراین باید یک کپی‌رایتر در نزدیکی خودتان پیدا کنید. اگر می‌خواهید کپی‌رایترتان از اصطلاحات پزشکی سر در بیاورد، بنابراین باید به دنبال عنوانی مانند کپی‌رایتر برای صنعت پزشکی باشید.

اطلاعاتی که برای بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان مهم است، اغلب بیان ساده از کاری است که انجام می‌دهید. وقتی آنها فهمیدند که چه کاری انجام می‌دهید، ممکن است بخواهند برخی از جزییات مهم را نیز بدانند و سپس تمایل داشته باشند بعضی از اطلاعات پس‌زمینه را کسب کنند.

روزنامه‌نگاران این روش نوشتن را هرم معکوس می‌گویند. در مقالات روزنامه، اطلاعاتِ دارای ارزش خبری در ابتدا و پیش از جزییات و اطلاعات پس‌زمینه‌ای می‌آید. حتی اگر شما فقط اولین پاراگراف یک گزارش از روزنامه را بخوانید، باز هم می‌توانید یک تصویر کلی از آن را برداشت کنید.

این همان کاری است که باید در وب‌سایت‌تان انجام دهید. مشتریان شما می‌خواهند در ابتدا یک تصویر کلی داشته باشند. اساسا چه کاری انجام می‌دهید؟ یا چه کاری برای آنها می‌توانید انجام دهید؟

۳- سعی نکنید که زیادی باهوش یا خلاق باشید

در اینترنت، به هیچ عنوان خواننده به هر کلمه‌ای که شما می‌نویسید توجه نمی‌کند. او زمان ندارد. عجله دارد، چون می‌تواند به‌جای هدر دادن وقتش برای فهمیدن اینکه شما چه کاری انجام می‌دهید، چندین وب‌سایت دیگر را بررسی کند.

بیان ساده اغلب بهتر کار می‌کند.

عبارت‌پردازی هوشمندانه مستلزم این است که مردم فکر کنند و درخواست از مردم برای فکر کردن در وب‌سایت نتیجه نمی‌دهد، زیرا بازدیدکنندگان وب‌سایت شبیه شکارچیان هستند. آنها فرصتی برای فکر کردن ندارند. بنابراین مطالب وب‌سایت‌تان را تا حد ممکن ساده نگه‌دارید.

طوری بنویسید که انگار برای یک بچه ۱۲ ساله می‌نویسید، چون سبب می‌شود مطلب‌تان برای خواندن آسان باشد. مراقب شوخی‌ها باشید، باید کاملا اطمینان پیدا کنید که مخاطب هدف شما آنها را درک خواهد کرد.

 

۴- برای افرادی بنویسید که مدام در حال پیمایش هستند

چند نفر از افراد صفحات وب‌ را می‌خوانند؟

تقریبا هیچ‌کس!

استیو کروگ می‌گوید: «کاری که بیشتر بازدیدکنندگان وب انجام می‌دهند، نگاه اجمالی به صفحات جدید، بررسی بعضی از متن‌ها و کلیک روی اولین لینکی است که توجه‌شان را جلب می‌کند یا تقریبا شبیه چیزی است که به دنبال آن می‌گردند.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تنها ۱۶ درصد از افراد، صفحات وب را کلمه به کلمه می‌خوانند. اکثر مردم نگاهی اجمالی به آنها می‌اندازند.

چگونه می‌توانید برای افرادی که سریع پیمایش می‌کنند بنویسید؟ به موارد زیر نگاه کنید:

  • عناوین شما چه چیزی را درباره شما بیان می‌کنند؟
  • آیا توضیح تصویرتان یک پیام فروش را منتقل می‌کند؟
  • آیا زیرعنوان نکات کلیدی‌تان را به‌طور خلاصه بیان می‌کند؟
  • آیا از نکته‌های موردی (bullet points) برای خواندن سریع‌تر و کاهش تعداد کلمات استفاده می‌کنید؟

بازدیدکننده وب‌سایت‌تان در جستجوی اطلاعات و محصولات است.  اطمینان حاصل کنید که او بتواند مهمترین اطلاعات شما را تنها با یک نگاه اجمالی به صفحه وب‌سایت‌تان دریابد.

۵- از کلمات آشنا استفاده کنید

تصور کنید که می‌خواهید برای تعطیلات به بانکوک بروید و به دنبال یک پرواز ارزان‌قیمت هستید. چه چیزی را جستجو می‌کنید: یک پرواز مقرون‌به‌صرفه، یک بلیط ارزان یا یک پرواز ارزان به بانکوک؟

هیچ‌کس پروازهای مقرون‌به‌صرفه را جستجو نمی‌کند. همان‍طور که ابزار کلمات کلیدی گوگل (Google’s Keyword Tool) نشان می‌دهد، واژه ارزان چیزی است که مردم به دنبال آن هستند:

کلمات آشنا (Carewords) کلماتی هستند که مردم آنها را جستجو می‌کنند. ما اغلب دوست داریم بهتر از آنچه که هستیم به نظر برسیم. تلاش می‌کنیم به آنچه انجام می‌دهیم شاخ و برگ بدهیم! سعی می‌کنیم علمی، خیال‌انگیز و خاص به نظر بیاییم. اما بازدیدکننده وب‌سایت شما به دنبال کلمات آشناست؛ چون آنها همان ردّ بو هستند که به او می‌گوید جای درستی آمده است.

۶- برای افراد تنبل بنویسید

درست مثل یوزپلنگ تنبل که به دنبال یک شکار آسان برای شام است، بازدیدکننده شما نمی‌خواهد برای خواندن متن‌تان تلاش کند.

مطلب‌تان را برای خواندن آسان کنید:

  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. حداکثر چهار جمله؛
  • از جملات کوتاه استفاده کنید. به طور متوسط دوازده کلمه؛
  • کلمات غیرضروری را حذف کنید؛
  • از اصطلاحات و کلمات بی‌ربط اجتناب کنید؛
  • از مجهول‌نویسی اجتناب کنید؛
  • از تکرارهای غیرضروری بپرهیزید؛
  • بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان را به‌طور مستقیم مخاطب قرار دهید. از کلمه «شما» استفاده کنید؛
  • متن‌تان را مختصر بنویسید.

متن‌تان چقدر باید کوتاه باشد؟ استیو گروک (Steve Krug) توصیه می‌کند که از نیمی از کلمات هر صفحه خلاص شوید و سپس از نیمی از آنچه باقی‌مانده است را دور بریزید. متن‌تان را تا آنجایی که ممکن است کوتاه کنید.

 

۷- انتظار داشته باشید افراد از هر جایی به وب‌سایت شما وارد شوند

معمولا افراد کتاب را از فصل یکِ آن می‌خوانند، سپس از فصل دو به فصل سه و فصل چهار و…

حال تصور کنید فردی کتابی را بردارد و به‌صورت کاملا تصادفی از جایی از آن شروع به خواندن کند. شاید در ابتدای آخرین فصل، شاید در اواسط فصل سه و یا از صفحه آخر فصل اول.

این همان چیزی است که در وب اتفاق می‌افتد. بسیاری از بازدیدکنندگان وب‌سایت از صفحه اصلی شروع به خواندن نمی‌کنند. آنها ممکن است به هر یک از صفحات وب‌سایت‌تان وارد شوند.

اگر نمی‌دانید افراد از کجا وارد وب‌سایت‌تان وارد می‌شوند، از گوگل آنالیتیک Google Analytics استفاده کنید. در آنجا به بخش Site Content و سپس به Landing Pages بروید. شما می‌توانید ببینید که دقیقا چه تعداد بازدیدکننده به هر صفحه وب‌سایت وارد شده‌اند.

اگر هر صفحه وب‌سایت بتواند یک صفحه ورودی باشد، این به چه معناست؟

  • هر صفحه باید برای یک نگاه اجمالی آسان باشد؛
  • هر صفحه باید برای افرادی که آنجا هستند واضح باشد و آنچه که سایت شما درباره آن است به‌روشنی بیان شده باشد؛
  • هر صفحه باید یک فراخوان به عمل داشته باشد که به افراد بگوید برای خواندن پستهای دیگر وبلاگ، ثبت‌نام برای خبرنامه ایمیل، بررسی توضیح یک محصول یا ضمانت، درخواست یک نقل‌قول یا افزودن یک محصول به یک سبد خرید، به کجا بروند.

به نوار هدایت‌کننده که به افراد بگوید چه کاری باید انجام دهند تکیه نکنید. در هر صفحه باید یک دکمه یا لینک برای هدایت افراد به مرحله بعد قرار دهید. این بسیار مهم است.

۸-  پیدا کردن شما باید آسان باشد

مشتریان احتمالی‌تان به دنبال اطلاعات یا محصولات هستند.

چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید که پیدایتان کنند؟

مشتریان احتمالی را با ارائه اطلاعات مفید به وب‌سایت‌تان جذب کنید. این بدان معناست که باید یک سئوی مناسب داشته باشید:

  • به سوالات مشتریان احتمالی پاسخ دهید؛
  • برای هر صفحه یک موضوع کلیدی را مورد بحث قرار دهید؛
  • لینک‌هایی را به صفحات مربوط در وب‌سایت شما یا دیگر وب‌سایت‌ها ایجاد کنید؛
  • از عبارات و کلماتی استفاده کنید که مشتریان احتمالی‌تان آنها را جستجو می‌کنند.

مهم‌تر از همه سودمند باشید.

۹- احساس بصری ایجاد کنید

مطالب وب‌سایت و طراحی آن با هم کار می‌کنند.

نوشتن کلمات، درست کردن جملات، ایجاد نکته‌های موردی و نظایر آنها، بدون درنظرگرفتن اینکه صفحه وب شما چگونه ظاهر می‌شود امکان‌پذیر نیست.

جذابیت بصری وب‌سایت شما به خوانایی متن‌تان بستگی دارد و بر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان (برای اینکه بتوانند به سرعت به آنچه درباره شماست برسند) تاثیر می‌گذارد.

چگونه جذابیت بصری مطالب وب‌سایت‌تان را افزایش دهید:

  • متن را با عکس یا ویدئو جایگزین کنید؛
  • اندازه‌های مختلف فونت را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که افراد ابتدا به متن با فونت درشت نگاه می‌کنند؛
  • به نقل‌قول‌های مشتریان (یا کارشناسان) برای افزودن اعتبار، اهمیت دهید؛
  • از کلمات با فونت‌های پررنگ و برجسته، ایتالیک و نظایر آنها استفاده کنید؛
  • پاراگراف‌ها را به صورت نکته‌ای یا موردی بنویسید؛
  • هر عنوان را به چند زیرعنوان تجزیه کنید.

مهمتر از همه: سعی کنید فضای سفید بیشتری داشته باشید. این کار باعث آسان‌تر خوانده شدن مطلب وب‌سایت‌تان می‌شود.

چگونه شماره یک در صفحه نتایج گوگل باشیم؟

۴ بازديد

برای اینکه شما بتوانید جزو شماره یک در صفحه نتایج گوگل باشید باید سه مرحله را به صورت هدفمند و کاملا حرفه‌ای انجام دهید و آن‌ها را مو به مو اجرا کنید.

  1. technical seo
  2. on page seo
  3. off page seo

در ادامه این صفحه درمورد هر سه مورد توضیح خواهیم داد.

سئو تکنیکال چیست و شامل چه مواردی می شود؟

به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور راحت‌تر شدن اسکرول موتورهای جستجو و خزنده‌ها در سایت انجام می‌گردند. چگونه سایت خود را سئو کنیم  این بخش بیشتر در ارتباط با دولوپرها و کدنویسان سایت می‌باشد که باید آن‌ها را رعایت کنند. البته هر سئوکار باید اطلاعات سئویی لازم در حوزه برنامه نویسی را تا حدی داشته باشد تا بتواند با تیم تکنیکال و برنامه نویس سایت به خوبی در راستاری رشد سئو این پلتفرم‌ها همکاری نماید. هدف از انجام سئو تکنیکال، کمک به نحوه صحیح درک سایت توسط ربات‌های موتور جستجو،‌ رفع مشکلات خزش و ایندکس (و رتبه گیری) سایت می‌باشد. این بخش از آموزش سئو نیاز به دانش تخصصی‌ و حتی برنامه نویسی دارد. در ادامه در مورد بحث سئو تکنیکال بیشتر خواهیم گفت.

سئو تکنیکال و مزایای آن

بسیاری از سایت‌ها با آن که تمام نکات لازم برای تولید محتوا و لینک سازی را رعایت کرده‌اند، اما باز هم مورد لطف و عنایت گوگل قرار نگرفته و رتبه خوبی در بین رقبا ندارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در این شرایط باید آن را بررسی کنید، سئو تکنیکال است.

به طور کلی می‌توان گفت که در سئو تکنیکال، استراکچر و پایه‌‌ سایت را برای نتیجه گرفتن از اقدامات سئو داخلی و خارجی می‌سازیم. سئو تکنیکال با مسائل فنی سایت، کدهای برنامه نویسی، ربات‌ها و به طور کلی با مسائل  داخلی و  مرتبط با موتور جستجو سروکار دارد. در سئو تکنیکال هدف اصلی تسهیل کراول و خزش سایت توسط ربات های موتور جستجو است.

به عنوان مثال می‌توان به افزایش سرعت سایت به عنوان مسئله‌ای مهم در سئو تکنیکال و داخلی اشاره کرد. سرعت‌ سایت‌ یکی از فاکتورهای مستقیم برای رتبه گرفتن از گوگل است، که برای بهبود آن باید بر سئو تکنیکال و برنامه نویسی مسلط باشید. در دوره آموزش سئو 0 تا 100 بخش جداگانه‌ای را در خصوص آموزش سئو تکنیکال اختصاص می‌دهیم.

افزایش سرعت سایت

سرعت وب سایت در حال حاضر اگر مهم‌ترین موضوع در زمینه‌ی سئو نباشد، قطعا جزو چند اولویت اول خواهد بود.

برای درک اهمیت سرعت سایت بهتر است بدانید آمازون هر 100 میلی ثانیه تاخیر در لود شدن سایت را علت کاهش فروش یک درصدی این فروشگاه بیان کرده است. از سوی دیگر سرعت سایت برای کاربرانی که چندین نتیجه جستجو را باز می‌کنند و به سراغ سریع‌ترین تب می‌روند نیز مهم است و از این طریق ترافیک را افزایش می‌دهد.

پس سرعت کم سایت نه تنها رتبه شما را در گوگل متزلزل می‌کند؛ بلکه می‌تواند کاربران شما را نیز کاهش دهد.

بهینه سازی کدهای سایت

برنامه نویسی و کدها در طراحی سایت یکی از مهم‌ترین موضوعات برای افزایش سرعت این پلتفرم‌ها هستند. موتور جستجو گوگل، هر سایتی را با کدهایی که در آن نوشته‌اید مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اگر این کدها نامنظم، حجیم بوده و سئو فرندلی نباشد در زمان بارگذاری و سئو سایت امتیاز منفی برای شما ثبت می‌شود.

علاوه بر این موضوع اگر کدهای موجود در سایت بیش از حد باشند، طبیعی است که خزنده های گوگل زمان بیشتری را باید برای خواندن آن ها صرف کنند و از این رو احتمال کاهش سرعت سایت وجود دارد. به طبع آن شاهد کاهش رتبه سایت در گوگل نیز خواهیم بود.

اگر به برنامه نویسی سایت تسلط ندارید و سایت شما وردپرسی است می توانید با استفاده از افزونه‌ها کدهای سایت خود را بهینه کرده و سئو آن را ارتقا دهید.

به طور کلی مبحث بهینه سازی کدها یکی از مهم ترین موضوعات در آموزش سئو 0 تا 100 می‌باشد.

استفاده از کش یا Gzip

قطعا شما هم تا به حال فایل‌هایی را به صورت zip درآورده‌اید تا حجم آن‌‌ها کمتر شود و بتوانید آنها را با سرعت بیشتری برای دیگران ارسال کنید.

این کار را می‌توان برای کاهش حجم صفحات سایت‌ها با استفاده از Gzip نیز انجام داد. به طور کلی هنگامی که کاربر سایت شما را باز می‌کند، درخواست دریافت اطلاعات به سرور ارسال می‌شود و بعد از آن که سرور درخواست را دریافت کرد، فایل‌های سایت شروع به لود شدن می‌کنند، حال اگر این اطلاعات را با Gzip کاهش داده باشید، صفحه برای کاربر سریع‌تر لود خواهد شد.

فشرده سازی فایل های CSS و JS

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در سئو برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت انجام دهیم، فشرده سازی فایل‌های css و js است. معمولا سایت‌ها دارای تعداد زیادی از فایل‌های css و جاوا اسکریپت هستند که بارگذاری همه آنها منجر به تاخیر در لود صفحه مورد نظر می‌شود.

از این رو برای آن که بتوان سرعت لود صفحه را افزایش داد، باید این فایل‌ها را کاملا فشرده و تبدیل به یک فایل css و یک فایل js کرد. این امر یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که برای افزایش سرعت سایت در آموزش سئو 0 ت 100 با آن آشنا می‌شوید.

بهینه سازی فایل Robots.txt

Crawler یا خزنده‌‌های گوگل ربات‌هایی هستند که در سایت وارد شده و اطلاعات آن را استخراج می‌کنند. به طور کلی این خزنده‌ها در هر نوبت مقدار مشخصی از اطلاعات سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند (کراول باجت).

از این رو برای آن که بتوان اطلاعات مهم‌تر را در اختیار آن‌ها قرار داد، می‌بایست به خزنده‌ها اعلام کنیم که کدام مطالب سایت ما را ببیند. همچنین آنها را از خزش صفحات بیهوده و اضافی منع نماییم.

با این روش صفحات مهم سایت ما با سرعت بیشتری در نتایج سرچ گوگل قرار گرفته و کراول باجت مدیریت می‌شود. برای مشخص کردن مسیر حرکت خزنده‌های گوگل باید از فایل Robots.txt استفاده شود.

ساخت نقشه سایت (Sitemap)

بسیاری از سایت‌ها پس از انتشار مطالب با این مشکل روبه‌رواند که محتوای آن‌ها در صفحات گوگل قرار نمی‌‌گیرد و یا به عبارتی Index نمی‌شود. از این رو مدت‌‌ها طول می‌کشد تا محتوای شما در نتایج سرچ گوگل برای کاربران قرار گیرند.

یکی از دلایل ایجاد این مشکل، عدم وجود سایت مپ برای پلتفرم شما است. اگر نقشه سایت داشته باشید، ربات‌های خزنده در موتور جستجو گوگل راحت‌تر با سایت ارتباط برقرار می‌کنند و کراول و ایندکس صفحات مختلف به آسانی انجام می‌گردد. توجه به ساخت نقشه یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در دوره جامع آموزش سئو باید به آن پرداخته می‌شود.

اگر دارای سایت وردپرسی هستید برای ساخت نقشه سایت کار سختی را پیش روی خود ندارید و می‌‌توانید با نصب افرونه Yoast SEO یا Rank Math به صورت خودکار آن را ایجاد کنید.

استفاده از structured data

structured data به معنی داده‌های ساختار یافته است که به موتور جستجو گوگل کمک می‌کند تا بتواند مطاب سایت را راحت‌تر درک کرده و آنها را در نتایج سرپ به شیوه‌ای کامل‌تر نمایش دهد.

به نوعی با استفاده از structured data می‌توان محتوا سایت به فرمتی درآورد که طبق استاندارد‌‌های گوگل هستند.

طراحی و تولید محتوای صفحات با توجه به استاندارهای داده‌ای ساختار یافته تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت و ورودی آن دارد و می‌‌توان این موضوع را یکی از مهم‌ترین مباحث جانبی در آموزش سئو از صفر تا صد دانست.

واکنشگرا بودن سایت (Responsive)

واکنش‌گرا بودن سایت بدین معناست که این پلتفرم برای تمامی دستگاه‌های موجود نظیر لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و … طراحی شده است. در نتیجه کاربر از دستگاه‌‌های مختلف برای مشاهده سایت و دسترسی به امکانات آن مشکلی نخواهد داشت.

در سال‌های اخیر تعداد کاربران و افرادی که سایت‌ها را با گوشی همراه خود دنبال می‌کنند بسیار بیشتر شده است. این موضوع به حدی است که ترافیک برخی از سایت‌ها در بازه 40-90 درصد به این کاربران اختصاص دارد.

از این رو بهتر است که به طراحی رابط کاربری برای گوشی همراه بیش از پیش اهمیت داد تا کاربر تجربه بهتری از سایت داشته و از این طریق بتوان رتبه‌ی سایت را در گوگل بهبود داد.

سئو داخلی (On-Page SEO)

این که شما بهترین و جذاب‌ترین مطالب را در سایت انتشار دهید، بدون آن که حتی یک نفر هم آن را نبیند، چه حسی را به شما منتقل می‌کند؟ ناامیدی و خستگی از کار بیهوده تنها دستاورد شما از انتشار مطالب بی بازدید است.

سئو داخلی آن چیزی است که شما را از ناامیدی خارج می‌کند و پس از مدتی با افزایش بازدید شما را به وجد می‌آورد. هر کاری که در داخل سایت برای جذب مخاطب انجام می‌دهید، مرتبط با سئو داخلی می‌شود. گذاشتن پست‌های جالب و جذاب، لینک‌های مختلفی که صفحات سایت را به هم وصل می‌کند و … از جمله کار هایی است که می توان برای سئو داخلی انجام داد. به طور کلی هر چقدر آموزش سئو داخلی را بهتر یاد بگیرید، خزنده‌های گوگل بیشتر شما را می‌بینند و توجه بیشتری به پلتفرم شما دارند. چه چیزی بهتر از این؟

در تعریف دیگر همچنین می‌توان گفت به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌تر کردن وضعیت محتواهای درون یک سایت انجام می‌شوند،‌ سئو داخلی یا On-Page SEO‌ گفته می‌شود. این کارها اثرات مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ تبدیل در سئو،‌ کاهش نرخ بانس ریت،‌ غنی سازی محتوا و افزایش کیفیت آن اشاره کرد. همه این موارد در نهایت منجر به افزایش رتبه سایت و صفحات شما خواهد شد.

تایتل و عنوان صفحه (Meta Tilte)

عنوان صفحه در سئو داخلی و محتوا اهمیت بسیار بالایی دارد؛ همچنین یک عنوان خوب و متناسب با کسب و کارتان، در جذب مخاطب نیز تاثیر گذار است.

توصیه می‌شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ می‌کنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود.

ترفندهای مختلفی برای جذاب کردن عنوان وجود دارند، نظیر استفاده از اعداد، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان و غیره. به طور کلی برای این موضوع راهکار های زیادی وجود دارد که در مطالب مقالات seoedu به آن‌ ها اشاره می‌کنیم.

دیسکریپشن و توضیحات متا (Meta Description)

هنگامی که مطالبی را در گوگل سرچ می‌کنید قسمت زیر عنوان که با رنگ آبی و بولد شده نمایش داده می‌ شود، دیسکریپشن (توضیحات متا) قرار می‌گیرد.

حتما برای شما پیش آمده است که قبل از ورود به سایت، خلاصه‌ای از مطالب صفحه را که همان توضیحات متا هستند خوانده باشید. هر چه این توضیحات واضح‌تر بوده و موضوع  صفحه را به خوبی به کاربر تفهیم کند، احتمال آن که کاربر به صفحه وارد شود را نیز بیشتر می‌کند.

با نوشتن متا خوب و جذاب، نرخ کلیک سایت افزایش خواهد یافت. از این رو یکی از مباحث مهم در آموزش سئو 0 تا 100، توجه به توضیحات متا است.

حمایت از علائم تجاری بدون ثبت

۵ بازديد

در برخی از کشورها از جمله ایران، حقوق مربوط به علامت تجاری ممکن است بر اساس استعمال علامت و بدون اینکه علامت مزبور به ثبت رسیده باشد، حاصل شود این حقوق مکتسب مورد حمایت قانون و محاکم این کشورها قرار می گیرد.
اخذکارت بازرگانی نیز برای علائم دارای شهرت یا علائم معروف، حمایت های خاص در برخی از کشورها مثل فرانسه بر اساس قواعد جلوگیری از رقابت نامشروع به عمل می آید. علائم مزبور ممکن است علائمی ثبت شده باشند لیکن حفظ حقوق مربوط به شهرت آن ها بر اساس مقررات مربوط به علائم تجاری ثبت شده ، صورت نپذیرد و در قالب حمایت بدون ثبت اعمال شود، توضیح اینکه بر اساس ثبت علامت تجاری، حقی انحصاری در استعمال علامت ثبت شده برای مالک آن به رسمیت شناخته خواهد شد که مالک بر اساس آن می تواند استعمال علامت ( مشابه یا یکسان ) را در مورد کالاهای یکسان یا مشابه ارائه دهد، معمولاَ حقی که بر اساس ثبت علامت در برخی کشورها مورد حمایت قرار گیرد، در همین حد می باشد. حال چنانچه علامت ثبت شده دارای شهرت ، سابقه استعمال و ارزش مالی فراوان باشد، حمایت از این مورد ، نه بر اساس ثبت ، بلکه بر اساس مقررات و قواعد عام که مقررات جلوگیری از رقابت نامشروع باشد، صورت می پذیرد. همچنین است در مورد شهرت یا حقوق مالی که در اثر استعمال علامت و بدون ثبت آن ممکن است به دست آید.

حمایت از علامت تجاری دارای شهرت یا سابقه استعمال ( مستمر ) بر اساس قواعد جلوگیری از رقابت نامشروع ، در ایران قابل اعمال است. کما اینکه حمایت از اسم تجاری در شرایط کنونی که ثبت آن ممکن نیست می تواند بر اساس قواعد جلوگیری از رقابت نامشروع صورت پذیرد.
ذکر این نکته لازم است که هرچند در ماده 31 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، حق استعمال انحصاری علامت فقط برای کسی شناخته شده است که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد، لیکن این موضوع باعث نمی شود که سایر حقوق کسب شده از جمله شهرت و ارزش مالی علامت تجاری مورد حمایت و احترام نباشد، ضمن اینکه ماده 34 قانون مزبور به نوعی از علائم دارای سابقه استعمال حمایت کرده است و حقوقی را برای مالک آن به رسمیت شناخته است. این ماده به صورت ضمنی امکان استعمال علائم تجاری را بدون اینکه مورد ثبت قرار گیرند به رسمیت شناخته است. طبق این ماده اگر شخصی دارای سابقه استعمال مستمر علامت تجاری باشد، دارای نوعی حق تقدم می باشد.
این حق تقدم ، در خصوص ثبت آن علامت و بهره مندی از مزایای ثبت است. بر اساس این حق، شخص دارای سابقه استمال مستمر از علامت می تواند رد اظهارنامه ثبت علامت مذکور را که توسط دیگری به اداره مالکیت صنعتی ارائه شده است، تقاضا کند. همچنین چنانچه علامت مزبور به نام دیگری ثبت شده باشد ظرف مدت 3 سال در شرایط خاص مهلتی بیشتر حق دارد تقاضای ابطال ثبت مزبور را بنماید.
از سایر مصادیق حمایت از علائم مشهور می توان به بند 1 ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس اشاره کرد که مقرر می دارد : " کشورهای اتحادیه متعهد می شوند خواه راساُ اگر قانون داخلی کشور اجازه دهد، خواه طبق تقاضای کتبی ذینفع علامت صنعتی یا بازرگانی که آن علامت تشکیل یافته است از نقل یا تقلید یا ترجمه ای موثر در ایجاد اشتباه از علامتی که مقام صالح کشور ثبت کننده یا استعمال کننده معتقد باشد که آن علامت از علائم مشهور است و آن علامت مشهور متعلق به شخصی است که می تواند از کنوانسیون حاضر استفاده کند و آن علامت مشهور متعلق به شخصی است که می تواند از کنوانسیون حاضر استفاده کند و آن علامت را برای هرنوع کالا یا کالاهای مشابه به کار برد باید چنین علامتی را رد کنند و یا ثبت آن را باطل سازند و یا استعمال آن را ممنوع کنند وقتی که قسمت اصلی علامت شامل علامت مشهور تقلیدی باشد، که موثر در ایجاد اشتباه با آن باشد نیز به همین ترتیب رفتار خواهد شد. و بند 2 ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس نیز اشعار می دارد " ابطال و حذف یا منع استعمال علائمی را که با سوء نیت به ثبت رسیده یا استعمال شده اند در  هر موقع می توان نقاضا کرد. " کنوانسیون پاریس و همچنین موافقت نامه های سازمان تجارت جهانی نیز علائم مشهور را تعریف کرده و مورد قبول قرار داده اند.

انتقال سهام در شرکت های تعاونی

۵ بازديد

در انتقال سهام شرکت تعاونی می توان از انتقال اختیاری ، انتقال قهری و انتقال آن ها به عضو شرکت تعاونی یا غیر عضو گفتگو کرد . اخذکارت بازرگانی  در ذیل به توضیح راجع به این موارد می پردازیم. لازم به یادآوری است در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایید.

  • انتقال اختیاری سهام

سهام شرکت تعاونی ممکن است به عضو همان شرکت تعاونی یا به غیر ، انتقال داده شود .
الف) انتقال اختیاری سهام به عضو :
انتقال سهام به عضو همان شرکت تعاونی مجاز است. عضو شرکت تعاونی می تواند سهم یا سهام خود را به عضو دیگر همان شرکت تعاونی منتقل کند. قانون بخش تعاونی در این خصوص بیان صریحی ندارد و این امر از بند 4 ماده 37 این قانون که تصمیم گیری درباره انتقال سهام اعضا به یکدیگر را به هیئت مدیره شرکت تعاونی واگذار کرده است ، مستفاد می شود. در نمونه اساسنامه ، شرکت تعاونی نیز آمده است : انتقال سهام شرکت تعاونی به اعضا یا متقاضیان جدید عضویت که واجد شرایط باشند ، با موافقت هیئت مدیره مجاز است. لازم به یادآوری است ، مراتب نقل و انتقال و مشخصات منتقل الیه باید در دفتر سهام شرکت تعاونی ثبت و به امضای ناقل و منتقل الیه یا وکیل یا نماینده قانونی آن ها برسد. در صورتی که تمام مبلغ سهم پرداخت نشده باشد ، تادیه آن به ترتیب مقرر و در ظرف مدتی که در اساسنامه تعیین شده است ، بر عهده منتقل الیه خواهد بود. از آن جا که از لحاظ تعداد سهام و میزان سرمایه اعضا ، شرکت های تعاونی بر دو قسم اند : شرکت هایی که تعداد سهام اعضا در آن ها برابر است و شرکت هایی که تعداد سهام اعضای آن ها برابر نیست ؛ و در قسم اخیر نیز به موجب آیین نامه مربوط ، حداکثر تعداد سهام و میزان سرمایه ای که هر عضو می تواند داشته باشد نباید از 15 درصد کل سرمایه شرکت تجاوز کند ؛ هیئت مدیره باید توجه داشته باشد که در انتقال سهام عضو به عضو ، افزایش سهام ناشی از این انتقال ، میزان سهام عضو را حسب مورد از تساوی یا از نصاب 15 درصد مذکور خارج نکند.
ب) انتقال اختیاری به غیر عضو :
انتقال اختیاری سهام شرکت تعاونی به غیر عضو مجاز نیست. این امر از مفهوم مخالف مفاد بند 4 ماده 37 قانون بخش تعاونی ، که فقط انتقال سهام اعضا به یکدیگر را تجویز می کند ، حاصل می شود. علاوه بر این باید گفت : از آن جا که فقط عضو می تواند از منافع و حقوق متعلقه به سهم شرکت تعاونی منتفع شود و منافع و حقوق مذکور به سهمی که دارنده آن غیر عضو باشد تعلق نگرفته است و قابل حمل بر آن نیست ؛ لذا اصولاَ انتقال اختیاری سهام شرکت تعاونی به غیر عضو ، " سالبه به انتفای محمول " است.

  • انتقال قهری سهام

الف) انتقال قهری به عضو شرکت تعاونی :
اگر عضو شرکت تعاونی فوت کند ، سهم یا سهامی که وی در شرکت تعاونی دارد – مانند سایر اموال و حقوق مالی وی – قهراَ به وراث یا وارث او منتقل می شود و اگر وارث وی عضو همان شرکت تعاونی باشد ، در این حال انتقال قهری سهم شرکت تعاونی به عضو تحقق پیدا می کند و عضو مذکور علاوه بر سهم یا سهام خود در شرکت ، صاحب سهم یا سهام عضو متوفی نیز می شود. ممکن است در اثر انتقال سهم یا سهام متوفی ، مقدار سهام عضو وارث در اثر افزایش ، از تساوی مقرر در شرکت هایی که تعداد سهام اعضا برابر است ، خارج شود یا از نصاب مقرر ( حداکثر 15 درصد کل سهام ) که در آیین نامه مربوط تعیین شده است ، تجاوز کند.
در مورد انتقال اختیاری سهام ، عدم موافقت هیئت مدیره با انتقال سهام ، از حدوث این وضع جلوگیری می کند. در مورد اخیر ، چون انتقال قهری است و نمی توان از آن ممانعت کرد ، پس لاجرم لازم است که شرکت تعاونی مابه التفاوت افزایشی را که از طریق این انتقال برای مقدار سهام عضو وارث به وجود می آید به او بپردازد تا بدین ترتیب از برهم خوردن تساوی تعداد سهام یا تجاوز از حداکثر مقرر مذکور جلوگیری شود.
ب) انتقال قهری به غیر عضو :
انتقال قهری به غیر عضو وقتی پیش می آید که عضو شرکت تعاونی فوت کند و هیچ کدام یا بعضی از ورثه وی که سهام به آن ها منتقل می شود ، عضو همان شرکت تعاونی نباشند. ماده 14 قانون بخش تعاونی در این خصوص چنین مقرر می دارد : " در صورت فوت عضو ، ورثه وی که واجد شرایط و ملتزم به رعایت و مقررات تعاونی باشند ، عضو تعاونی شناخته شده و در صورت تعدد بایستی مابه التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود را به تعاونی بپردازند ، اما اگر کتباَ اعلام نمایند که مایل به ادامه عضویت در تعاونی نیستند و یا هیچ کدام واجد شرایط نباشند ، عضویت لغو می گردد". تبصره ماده مذکور اضافه می کند : " اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت تعاونی باشد ، یک یا چند نفر به تعداد مورد نیاز با توافق سایر وراث، عضو تعاونی شناخته می شوند ". برای تکمیل مطلب لازم است به مااده 15 قانون بخش تعاونی نیز اشاره شود که به موجب آن در صورت لغو عضویت به سبب فوت ، سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو متوفی به قیمت روز ، تقویم و به دیون تعاونی تبدیل می شود که پس از کسر دیون وی به تعاونی ،  به وراث یا ورثه او پرداخت می گردد.
ممکن است سهام عضو شرکت ، در اثر اجرای حکم دادگاه که علیه او صادر شده است ، بابت بدهی وی در اختیار طلبکار قرار گیرد. روشن است که طلبکار مذکور نمی تواند عضو شرکت تعاونی محسوب شود و فقط می تواند بهای سهام بدهکار را – طبق مقررات راجع به بازپرداخت قیمت سهام – از شرکت تعاونی دریافت کند.

  • سود سهام

سهام شرکت تعاونی از سود آن منتفع می شوند. به موجب ماده 25 قانون بخش تعاونی از سود خالص شرکت های تعاونی در هر سال مالی پس از برداشت مبالغی که برای ذخیره قانونی ( حداقل 5 درصد ) و اندوخته قانونی ( حداکثر 5 درصد ) و حق تعاون و آموزش ( چهار درصد ) و پاداش برای اغضا ، کارکنان ، مدیران و بازرسان اختصاص یافته است ، باقیمانده آن به ترتیبی که در اساسنامه و شرایط ضمن عقد پذیرفته می شود ، تقسیم می گردد.
همان طور که در مقالات پیشین گفته شد ، نمونه اساسنامه شرکت تعاونی متذکر می شود که باقیمانده سود خالص سالانه شرکت تعاونی را می توان بین اعضاء ، در تعاونی های تولیدی به نسبت سهام و در تعاونی های توزیعی 50 درصد به نسبت سهام و مابقی به نسبت معاملات اعضا با تعاونی ، تقسیم کرد.
اضافه می شود که تقسیم باقیمانده سود خالص تا جبران زیان انباشته شرکت ممکن است. سود خالص یا درآمد ویژه شرکت تعاونی ، عبارت است از درآمد شرکت در یک سال مالی ، منهای هزینه ها و استهلاکات و مالیات مربوط به همان سال ( سال مالی شرکت تعاونی در اساسنامه آن تعیین می شود ) .

عناصر معنابخش نام تجاری

۴ بازديد

عناصر معنابخش نام تجاری، باید به گونه ای سازماندهی و هماهنگی شوند تا بتوان بر پایه ی آن، ارزش ویژه ی مبتنی بر مشتری را بوجود آورد. ثبت شرکتها در این قسمت به تشریح و توضیح عناصر معنابخش نام تجاری می پردازیم.

۱‐ عنوان نام تجاری:

یکی از مهمترین عناصر نام تجاری، عنوان نام تجاری است. عنوان نام تجاری در چند کلمه می تواند بیانگر ویژگی های نام تجاری باشد، زیراعنوان نام تجاری در ذهن مشتری به شدت با محصول گره خورده است. بنابراین تغییر در آن نسبت به سایر عناصر دیگر نام تجاری، سخت تر است.

بدین ترتیب، در هنگام انتخاب نام تجاری بایستی به تمامی جنبه های نام تجاری توجه نمود. درواقع نام و نشان تجاری می تواند ویژگی های هویت نام تجاری و موضع محصول را نشان دهد. 

۲‐ نشان ها و سمبل ها: 

اگرچه عنوان نام تجاری عنصر اصلی نام تجاری است، اما عناصر دیداری نیز نقش بسزایی در به وجود آوردن ارزش ویژه ی نام تجاری و آگاهی از نام تجاری ایفا می کند. در تحقیقی، احساسات مشتریان در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت.

در مرحله ی اول، فقط عنوان نام تجاری ارائه شد واحساسات مشتریان مورد سنجش قرار گرفت.
در مرحله ی دوم، عنوان نام تجاری به همراه نشانش ارائه شد و احساسات مشتریان برای بار دوم مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج نشان داد که تا حد معناداری، احساسات دو گروه با یکدیگر متفاوت بودند. بنابراین نشان ها دارای معنا و ویژگی هستند و قادر به تغییر ادراکات مشتریان از نام تجاری و محصول می باشند. به بیانی دیگر، نشان ها و سمبل ها روشی مناسب جهت شناسایی محصولات هستند و این ویژگی به دلیل قابل تشخیص بودن این نشانه هااست. از دید دیگر، این ویژگی ها و نشان ها قابل انطباق بوده، زیرا آن ها اغلب کلامی نیستند و به خوبی می توانند از بین فرهنگ ها و طبقات مختلف محصول عبور کنند.

3‐ کاراکترهای شخصیتی : 

کاراکترها نوعی دیگر از سمبل های نام تجاری هستند که به مثابه ی انسان یا ویژگی های واقعی و ...نمایان می شوند. به دلیل اینکه اغلب آن ها رنگی بوده و تصورات را ایجاد می کنند، در ایجاد آگاهی از نام تجاری بسیار مؤثر می باشند. همچنین از آنجا که به طور مستقیم معنای محصول را ندارند، به راحتی آن ها را می توان در بین طبقات مختلف محصول عبور داد.

۴‐ شعارها: 

اطلاعات توصیفی در جملات کوتاه در مورد نام تجاری را شعار می گویند که نقش مهمی را در برنامه های بازاریابی خصوصاَ تبلیغات ایفا می نماید. 

شعارها، همانند عنوان نام تجاری، ابزارهایی برای ایجاد ارزش ویژه ی نام تجاری  محسوب می شوند  و معمولاَ نسبت به سایر عناصر نام تجاری، در طول زمان راحت تر تغییر می کنند و بازاریابان در مورد آن ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. 

۵‐ بسته بندی: 

بسته بندی یکی از مهمترین عناصر ایجاد ارزش ویژه ی نام تجاری است. از دید مشتری و سازمان،بسته بندی باید چندین هدف را برآورده سازد که برخی از آن ها عبارتند از شناسائی نام تجاری،برانگیزاننده، ارائه اطلاعات توصیفی و تسهیل حمل و نقل محصول و حفاظت از آن، تسهیل نگهداری وذخیره کردن، کمک به مصرف محصول و ... .

بازاریابان باید در بسته بندی، اجزاء زیبائی شناختی و کارکردی را مطابق با سلیقه و فرهنگ مصرف کنندگان در نظر بگیرند. ویژگی های زیبائی شناختی آن شامل رنگ، طراحی، اندازه و جنس، گرافیک و ... است. ظاهر بسته بندی اغلب یکی از ویژگی هایی است که مشتریان توسط آن با یک نام تجاری برانگیخته می شوند. بسته بندی می تواند یکی از ابزارهای مهم تشخیص نام تجاری و انتقال یا ارائه اطلاعاتی به منظور ساخت یا تقویت ویژگی های ارزشمند نام تجاری باشد. همچنین نوآوری در بسته بندی می تواند یک نقطه تمایز برای نام تجاری ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که تغییر در بسته بندی می تواند سریعاَ در فروش اثر بگذارد.

ثبت شعب شرکت های خارجی

۶ بازديد

ثبت شرکت مستقل خارجی در ایران تقریباَ مشابه ثبت شرکت داخلی است اما ثبت شعب شرکت خارجی مستلزم اثبات هویت قانونی شرکت مادر در کشور متبوع خود است و ارائه مستندات مربوطه به عهده شرکت متقاضی ثبت می باشد. بموجب ماده 3 نظامنامه ثبت شرکت ها، هر شرکت خارجی برای اینکه بتواند بوسیله شعبه یا نماینده به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در کشور اصلی (متبوع) خود به عنوان شرکت قانونی شناخته می شود و در اداره ثبت استان تهران استان تهران به ثبت رسیده باشد.

همچنین به موجب مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی؛ ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد. یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی های شرکت های ایرانی تجویز شده باشد شرکت های آن کشور نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند. شعب شرکت خارجی، واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیماَ موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل، انجام می دهد. فعالیت شعبه در محل، تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.

شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل در کشور متبوع، می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه های ذیل بر اساس مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی در ایران و سایر قوانین و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند:

  1. ارائه خدمات بعد از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی
  2. انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می شود.
  3. بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران.
  4. همکاری با شرکت های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در شرکت های ثالث
  5. افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران
  6. ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فناوری.
  7. انجام فعالیت هایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند صادر می گردد.از قبیل ارایه خدمات در زمینه های حمل و نقل،بیمه و بازرسی کالا،بانکی،بازاریابی و غیره
    بدیهی است چنانچه شرکت خارجی قبل از انجام تشریفات ثبت به عملیات تجارتی مبادرت ورزد از نظر قانون،متخلف محسوب گردیده و طبق قوانین با آن رفتار خواهد شد.

بموجب ماده 3 مقررات مربوط به ثبت شعب شرکت های خارجی، متقاضیان ثبت شعبه در ایران موظفند مدارک ذیل را به همراه درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه نمایند.

1-اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده در مراجع ذیربط

2-آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

3-گزارش توجیهی حاوی اطلاعات مربوط به فعالیت های شرکت و تبیین دلایل و ضرورت ثبت شعبه در ایران،تعیین نوع و حدود اختیارات و محل فعالیت شعبه،برآورد نیروی انسانی ایرانی و خارجی مورد نیاز،و نحوه تامین منابع وجوه ارزی و ریالی برای اداره امور شعبه.

اشخاص حقیقی ایرانی یا اشخاص حقوقی که متقاضی ثبت شعب شرکت خارجی در ایران هستند موظفند ترجمه فارسی اسناد و اصل مدارک و اطلاعات ذیل را به همراه درخواست کتبی خود به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه نمایند:

  1. تصویر مصدق قرارداد نماینده شرکت خارجی
  2. مدارک شناسایی شخص متقاضی:برای اشخاص حقیقی،تصویر شناسنامه و نشانی اقامتگاه قانونی و برای اشخاص حقوقی،اساسنامه شرکت و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده نزد مراجع ذیربط
  3. ارائه سابقه فعالیت شخص متقاضی ثبت نمایندگی،در زمینه امر پیش بینی شده در قرارداد نمایندگی.
  4. اساسنامه شرکت خارجی طرف نمایندگی،آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبت شده آن نزد مراجع ذیربط
  5. گزارش فعالیت های شرکت خارجی طرف نمایندگی و تبیین دلایل و ضرورت اخذ نمایندگی
  6. آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت خارجی طرف نمایندگی
  7. معرفی وزارتخانه ذیربط

جهت ارائه درخواست ثبت شعب شرکت های خارجی، ابتدا به بخش ثبت تاسیس شرکت در سامانه http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید تا کارشناسان مربوطه به منظور بررسی درخواست متقاضیان و صدور آگهی اقدام نمایند.

به موجب قانون، شعبه شرکت های خارجی که نسبت به ثبت شعبه خود در ایران اقدام نموده و به فعالیت می پردازند موظفند هر سال گزارش سالانه شرکت اصلی مشتمل بر گزارش های مالی حسابرسی شده توسط حسابرسان مستقل مقیم در کشور متبوع را به دستگاه ذیربط ارایه نمایند.

قابل ذکر است اشخاصی که مجوز فعالیت آن ها از سوی مراجع ذیربط لغو می شود مکلفند در مهلت تعیین شده توسط اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی،نسبت به انحلال شعبه یا نمایندگی و انجام امور تصفیه آن اقدام نمایند.همین طور،شرکت هایی که مجوز فعالیت آن ها تمدید نمی شود 6 ماه مهلت دارند تا نسبت به انحلال شرکت ثبت شده و انجام امور تصفیه آن اقدام نمایند.

انتشار رسمی فعالیت شرکت:

بنا به تجویز ماده 20 نظامنامه ثبت شرکت ها، دایره ثبت باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت خارجی یا شعبه آن، مراتب زیر را به هزینه شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران منتشر نماید.

1-خلاصه اساسنامه شرکت
2-اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت در ایران
3-اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت حق امضا دارند.
4-اسم یا اسامی افراد ذیصلاح جهت دریافت اسناد و ابلاغ های رسمی

قانون الحاق ایران به اتحادیه پاریس (جهت حمایت از مالکیت صنعتی)

۵ بازديد

توضیح پیرامون برخی معاهدات بین المللی

الف-معاهده برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری
ب-سند پاریس در خصوص معاهده برن
عناصر اصلی مورد حمایت برن عبارتند از:
1-رفتار ملی که به معنی حمایت کشورهای عضو از آثار دیگر کشورهای مشابه حمایت در کشور خود است. اخذ کارت بازرگانی 2-رعایت حداقل حقوق که بموجب آن کشورهای عضو باید حداقل حمایت های مقرر در معاهده برن را پیش بینی و اجرا نمایند.

ج-موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری موسوم به معاهده تریپز:
معاهده تریپز از حقوق مالکیت فکری علایم تجاری،حق ثبت اختراع،حق مولف و نظایر آن حمایت می کند.

د-مقررات قرارداد اتحادیه پاریس:
قانون الحاق دولت ایران به اتحادیه پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی برای کسانی که موسسات آن ها در خارج از ایران واقع است و عضو اتحادیه مزبور می باشند مزایایی بشرح ذیل قائل شده است:

  1. اعضای اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه از لحاظ حقوق مالکیت صنعتی از همان مزایایی استفاده می کنند که اتباع آن کشور دارا می باشند به شرط آنکه شرایط و تشریفاتی را که برای اتباع کشور در نظر گرفته شده است رعایت نمایند.
  2. عضو اتحادیه که در کشور خود علامتی را به ثبت رسانیده است می تواند حمایت علامت خود را در کشورهای دیگر عضو اتحادیه تحصیل نماید مگر آنکه علامت مزبور به حقوق مکتسبه اشخاص لطمه وارد سازد.
  3. عضو اتحادیه که در کشور خود علامتی را به ثبت رسانیده است می تواند حمایت علامت خود را در کشورهای دیگر عضو اتحادیه تحصیل نماید مگر آنکه علامت مزبور به حقوق مکتسبه اشخاص لطمه وارد سازد.
  4. عضو اتحادیه که در کشور خود تقاضای ثبت علامتی را نموده است در سایر کشورهای عضو اتحادیه در مدت 6 ماه پس از تقاضای ثبت برای تقاضای ثبت همان علامت حق تقدم دارد.
  5. علامات مشهور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه مورد حمایت قرار می گیرند.
  6. اعضای اتحادیه از ثبت علاماتی که مشابه نشان ها و درفش ها و مهرها و سایر علامات رسمی اعضای اتحادیه باشند و علامات مزبور به دفتر بین المللی اتحادیه اعلام شده باشد خودداری خواهند نمود.
  7. نسبت به حق انتقال علامت و همچنین اجازه استفاده از علامت و استفاده چند شخص از علامت تسهیلاتی در نظر گرفته است.
  8. در نمایشگاه ها علامات مورد حمایت قرار می گیرند.
  9. کیفیت محصولی که علامت کارخانه یا تجارتخانه باید روی آن گذارده شود نمی تواند در هیچ مورد مانع ثبت علامت مزبور شود.
  10. مقرراتی برای ضبط و توقیف محصولات تقلیدی در نظر گرفته شده است.
  11. ممالک عضو اتحادیه مکلف شده اند حمایت واقعی اتباع اتحادیه را در مقابل رقابت نامشروع تامین کنند.

عضویت ایران در مجامع بین المللی

الف-کنوانسیون پاریس
گرچه تصویب قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات در ایران در سال 1310 اتفاق افتاده و اصلاحیه آیین نامه نیز در سال 1337 با تغییرات کلی تصویب شده است اما پذیرش عضویت ایران در کنوانسیون پاریس به سال 1958 بر می گردد و ایران جزو 36 کشور اولیه ای است که به این کنوانسیون ملحق شده اند.

ب-عضویت در سازمان جهانی مالکیت فکری
از آنجا که پذیرش عضویت در سازمان جهانی مالکیت فکری منوط به عضویت در یکی از اتحادیه های پاریس و برن یا عضویت در سازمان ملل متحد و یا هر هر موسسه و سازمان وابسته به آن است لذا با توجه به عضویت ایران در اتحادیه پاریس و نیز عضویت در سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی، یونسکو، دیوان داوری بین المللی و... بستر لازم برای عضویت ایران در سازمان مذکور فراهم و با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی، تقاضای جمهوری اسلامی ایران در آذر ماه 1380 (دسامبر 2001) به دبیرخانه این سازمان در ژنو تسلیم و از تاریخ 23/12/80 رسماَ به عضویت وایپو درآمده است.
سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO)هم اکنون از طریق 22 کنوانسیون شامل 16 کنوانسیون مربوط به حقوق مالکیت صنعتی و 6 کنوانسیون مربوط به حقوق مالکیت ادبی و هنری(کپی رایت) حفاظت،صیانت و نظارت بر حقوق مادی و معنوی کشورهای عضو را در ارتباط با ماموریت محوله مطابق اساسنامه خود بر عهده دارد.

ج-عضویت در معاهده مادرید،برن و PCT
گرچه ایران در سال 2003 به عضویت در معاهده مادرید پذیرفته شده است لیکن تاکنون کشور ما به عضویت Bern ,PCT,Patent در نیامده است.