کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟

۹ بازديد

کلمات کلیدی طولانی چیست یا اصطلاحاً کلمات کلیدی Long Tail اگرچه یکی از تکنیک‌های کم‌تر استفاده شده در ایران هستند، اما به طور باورنکردنی روشی قدرتمند به منظور جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت‌ها محسوب می‌شوند. مقالات متعددی هم به ویژگی‌های این کلمات و برتری آنها به کلمات کلیدی کوتاه یا Head اشاره دارند (پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع کلمات کلیدی سئو را مطالعه نمایید)؛ ویژگی‌هایی مانند رتبه‌بندی آسان‌تر، کسب کلیک بیشتر و نرخ تبدیل بالای کاربران که البته انتظار نداریم همین ابتدا همه این‌ها را یکجا باور کنید!

البته باید بگوییم که شما پیش از نیاز به استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا همان Long Tail Keywords به عنوان بخشی از استراتژی محتوا‌ی خود، مطمئناً با پرسش زیر روبرو می‌شوید.

سئوی Long Tail چیست؟

اگر کمی با زبان انگلیسی آشنا باشید می‌دانید که Long Tail به معنای دُمِ داز است. سئوی دم دراز اگرچه اسم بامزه‌ای است، اما برای فهم بهتر آن نیاز به درکی عمیق‌تر از استراتژی‌های مختلف کلمات کلیدی داریم. با جستجوی کلمات کلیدی متوجه می‌شویم که بیشتر کارشناسان سئو و تولیدکنندگان محتوا به سه وجه یک کلمه کلیدی تمرکز می‌کنند (البته شما هم باید همین کار را بکنید!).

  • میزان جستجو: به میانگین جستجوی یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی مشخص توسط کاربران اینترنتی گفته می‌شود. به طور بالقوه هرچه میزان جستجوی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری را هم می‌توانید از طریق آن به وب سایت خود هدایت کنید (البته در واقعیت ماجرا کمی متفاوت است؛ در ادامه متوجه خواهید شد).
  • میزان رقابت: برای فهم این موضوع باید به این سؤال پاسخ دهید. پیروزی در یک رقابت با سایر وب‌سایت‌ها برای قرار گرفتن در رتبه اول نتایج جستجو در یک کلمه کلیدی معین چقدر سخت یا آسان است؟
  • ارتباط: ارتباط بیشتر یک کلمه کلیدی با محصول، خدمات یا موضوعِ وب‌سایت موجب می‌شود تا کسانی که وب سایت شما را از طریق جستجوی آن کلمه کلیدی پیدا کرده‌اند، راحت‌تر به مشتری تبدیل شوند.

در گذشته متخصصان سئو بر روی آن دسته از کلمات کلیدی تمرکز می‌کردند که از میزان جستجوی بالایی برخوردار بودند. در آن روزها رقابت چندان سختی میان وب‌سایت‌ها وجود نداشت و در نتیجه، قرار گرفتن در میان صفحه‌ی نخست گوگل برای هر کلمه کلیدی کار نسبتاً آسانی بود.

همچنین ارتباط موضوعی کلمات کلیدی با وب‌سایت برای جذب ترافیک بیشتر چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. برای مثال زمانی که شما در میان ده رتبه اول یک کلمه کلیدی با میانگین جستجوی 100 هزار مرتبه در ماه قرار می‌گرفتید ونرخ کلیک وب‌سایت شما هم برای آن کلمه کلیدی تنها 3% بود، به طور متوسط در ماه 3 هزار بازدیدکننده برای خود جذب می‌کردید. اگر هم در میان 3 رتبه اول قرار داشتید با CTR حدود 30%، در هر ماه 30 هزار بازدیدکننده تنها برای یک کلمه کلیدی داشتید و در این میان کلمات کلیدی انتخاب‌شده هر اندازه بی‌ربط هم که بودند، باز تعدادی از بازدیدکنندگان را به مشتری وب سایت شما تبدیل می‌کردند.

با این حال، همه چیز نسبت به آن زمان تغییر کرده است. بر اساس آمارهای موجود، تعداد وب سایت‌های اینترنتی در حال حاضر از یک میلیارد نیز بیشتر شده است؛ یعنی به ازای به هر 7 نفر یک وب‌سایت!

برای درک بیشتر تغییرات ایجاد شده کافیست این عدد را با 600 هزار وب سایت ثبت شده در سال 1996 مقایسه کنید. افزایش خیره‌کننده‌ی فضای اینترنت طی 20 سال، رقابت میان محصولات، سرویس‌ها و وب سایت‌ها را افزایش داده و جنگ و جدال سختی میان بازاریابان اینترنتی برای کلمات کلیدی اصلی و پررقابت ایجاد کرده است.

 

تا سال 2016 نزدیک به یک میلیارد وب‌سایت در جهان ثبت شده است. (عکس از netcraft)

 

در کنار رشد تعداد وب سایت‌ها، دومین اتفاقی که دنیای اینترنت را متحول کرد؛ سیر تکاملی الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل بود. در اواخر دهه 1990 میلادی می‌توانستید با خرید تعدادی لینک با ربط و بی‌ربط به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل صعود کنید. در آن زمان نتایج عجیب و غریب، نامربوط و بی‌کیفیت پای ثابت جستجوی کاربران اینترنتی بود. اما امروزه این لینک‌ها به‌جای اینکه وب سایت را در رتبه‌های اول قرار دهند، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کنند.

این دو رخداد موجب شد تا استراتژی‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در سئو به کلی تغییر کنند. امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط به ندرت می‌توانند وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی پررقابت در میان 10 رتبه برتر نتایج موتورهای جستجو قرار دهند؛ جایی که غول‌های بزرگ صنعت و تجارت سال‌هاست جا خوش کرده‌اند. در نتیجه، سئوی وب‌سایت‌ها بیشتر به دو وجه دیگر کلمات کلیدی یعنی ارتباط و میزان رقابت متمرکز شدند و اینجا بود که کلمات کلیدی Long Tail یا همان کلمات کلیدی طولانی متولد شد.

سئوی Long Tail تکنیکی است که کلمات کلیدی طولانی (یعنی عبارات کلیدی متشکل از سه کلمه یا بیشتر) را هدف قرار می‌دهد. عباراتی که در آنها رقابت کمرنگ‌تری در جریان است و کسب رتبه‌ی مناسب برای آنها کار آسان‌تری به نظر می‌رسد.

واضح است که این عبارات در مقایسه با کلمات کلیدی اصلی (Head Keywords) که از یک یا دو کلمه تشکیل می‌شوند، کمتر مورد جستجوی کاربران قرار می‌گیرد. با این حال، نکته جذاب کلمات کلیدی Long Tail این است که برخلاف میزان جستجوی کم‌شان، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد.

لابد می‌پرسید چگونه؟!

پتانسیل بالای کلمات کلیدی طولانی در رتبه‌گیری

به عنوان یک کارشناس تولید محتوا باید اعتراف کنم در اوایل کار خود، اغلب از کلمات کلیدی کوتاه مثل خودرو، مرسدس بنز یا گوشی سامسونگ استفاده می‌کردم و با وجود رعایت تمام اصول سئو از بازدید کم مطالب خود در وب سایت‌ها گلایه داشتم. در مقابل هرگاه از کلمات کلیدی طولانی مانند کاهش مصرف سوخت خودرو یا آمار واردات خودرو به کشور استفاده می‌کردم، در کمال تعجب تعداد بازدید از پست‌هایم نزدیک به دو برابر می‌شد.

واقعیتِ رقابت در بازاریابی اینترنتی نیز به همین سادگی است. قرارگیری در رتبه‌های بالا برای عبارات چندکلمه‌ای که به موضوعات خاص و کمتر شناخته‌شده اشاره دارند، بسیار آسان‌تر از رقابت برای عبارات کوتاه و پرجستجو است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.