عناصر معنابخش نام تجاری

۷ بازديد

عناصر معنابخش نام تجاری، باید به گونه ای سازماندهی و هماهنگی شوند تا بتوان بر پایه ی آن، ارزش ویژه ی مبتنی بر مشتری را بوجود آورد. ثبت شرکتها در این قسمت به تشریح و توضیح عناصر معنابخش نام تجاری می پردازیم.

۱‐ عنوان نام تجاری:

یکی از مهمترین عناصر نام تجاری، عنوان نام تجاری است. عنوان نام تجاری در چند کلمه می تواند بیانگر ویژگی های نام تجاری باشد، زیراعنوان نام تجاری در ذهن مشتری به شدت با محصول گره خورده است. بنابراین تغییر در آن نسبت به سایر عناصر دیگر نام تجاری، سخت تر است.

بدین ترتیب، در هنگام انتخاب نام تجاری بایستی به تمامی جنبه های نام تجاری توجه نمود. درواقع نام و نشان تجاری می تواند ویژگی های هویت نام تجاری و موضع محصول را نشان دهد. 

۲‐ نشان ها و سمبل ها: 

اگرچه عنوان نام تجاری عنصر اصلی نام تجاری است، اما عناصر دیداری نیز نقش بسزایی در به وجود آوردن ارزش ویژه ی نام تجاری و آگاهی از نام تجاری ایفا می کند. در تحقیقی، احساسات مشتریان در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت.

در مرحله ی اول، فقط عنوان نام تجاری ارائه شد واحساسات مشتریان مورد سنجش قرار گرفت.
در مرحله ی دوم، عنوان نام تجاری به همراه نشانش ارائه شد و احساسات مشتریان برای بار دوم مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج نشان داد که تا حد معناداری، احساسات دو گروه با یکدیگر متفاوت بودند. بنابراین نشان ها دارای معنا و ویژگی هستند و قادر به تغییر ادراکات مشتریان از نام تجاری و محصول می باشند. به بیانی دیگر، نشان ها و سمبل ها روشی مناسب جهت شناسایی محصولات هستند و این ویژگی به دلیل قابل تشخیص بودن این نشانه هااست. از دید دیگر، این ویژگی ها و نشان ها قابل انطباق بوده، زیرا آن ها اغلب کلامی نیستند و به خوبی می توانند از بین فرهنگ ها و طبقات مختلف محصول عبور کنند.

3‐ کاراکترهای شخصیتی : 

کاراکترها نوعی دیگر از سمبل های نام تجاری هستند که به مثابه ی انسان یا ویژگی های واقعی و ...نمایان می شوند. به دلیل اینکه اغلب آن ها رنگی بوده و تصورات را ایجاد می کنند، در ایجاد آگاهی از نام تجاری بسیار مؤثر می باشند. همچنین از آنجا که به طور مستقیم معنای محصول را ندارند، به راحتی آن ها را می توان در بین طبقات مختلف محصول عبور داد.

۴‐ شعارها: 

اطلاعات توصیفی در جملات کوتاه در مورد نام تجاری را شعار می گویند که نقش مهمی را در برنامه های بازاریابی خصوصاَ تبلیغات ایفا می نماید. 

شعارها، همانند عنوان نام تجاری، ابزارهایی برای ایجاد ارزش ویژه ی نام تجاری  محسوب می شوند  و معمولاَ نسبت به سایر عناصر نام تجاری، در طول زمان راحت تر تغییر می کنند و بازاریابان در مورد آن ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. 

۵‐ بسته بندی: 

بسته بندی یکی از مهمترین عناصر ایجاد ارزش ویژه ی نام تجاری است. از دید مشتری و سازمان،بسته بندی باید چندین هدف را برآورده سازد که برخی از آن ها عبارتند از شناسائی نام تجاری،برانگیزاننده، ارائه اطلاعات توصیفی و تسهیل حمل و نقل محصول و حفاظت از آن، تسهیل نگهداری وذخیره کردن، کمک به مصرف محصول و ... .

بازاریابان باید در بسته بندی، اجزاء زیبائی شناختی و کارکردی را مطابق با سلیقه و فرهنگ مصرف کنندگان در نظر بگیرند. ویژگی های زیبائی شناختی آن شامل رنگ، طراحی، اندازه و جنس، گرافیک و ... است. ظاهر بسته بندی اغلب یکی از ویژگی هایی است که مشتریان توسط آن با یک نام تجاری برانگیخته می شوند. بسته بندی می تواند یکی از ابزارهای مهم تشخیص نام تجاری و انتقال یا ارائه اطلاعاتی به منظور ساخت یا تقویت ویژگی های ارزشمند نام تجاری باشد. همچنین نوآوری در بسته بندی می تواند یک نقطه تمایز برای نام تجاری ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که تغییر در بسته بندی می تواند سریعاَ در فروش اثر بگذارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.