یازده نوع علامت تجاری و صنعتی

۸ بازديد

علایم تجارتی و صنعتی را می توان به انواع ذیل تقسیم نمود:

1-علامت تجاری
در ماده 1 ق.ث.ع.و.1 علامت تجاری در معنای عام آن به کار رفته و شامل هر گونه نشانه ای است که برای امتیاز و تشخیص محصولات تجارتی و صنعتی و خدماتی و بالاخره محصولات مربوط به صنعتگران، پلمپ دفاتر تجار و کشاورزان استعمال می شود.
2-علامت صنعتی
علامت صنعتی که برای امتیاز تشخیص محصول معینی می باشد و جنس مورد علامت همواره از یک نوع است مانند اغلب داروهای اختصاصی و لوازم آرایش و غیره
3-علایم مربوط به محصولات
اصولاَ علامت برای امتیاز و تشخیص محصول است و علایم مربوط به محصولات علایمی هستند که باعث تمیز محصولات مختلف از یکدیگر می گردند مانند ژیلت که برای شناسایی تیغ استعمال می شود.
4-علایم مربوط به خدمات
علایم مربوط به خدمات علایمی می باشند که خدماتی را که به وسیله یک موسسه تجارتی انجام می گیرد از خدمات سایرین مشخص و متمایز می کند.حمایت علایم مربوط به خدمات هنوز در بعضی از کشورها مورد تردید است ولی امروزه اغلب کشورها این نوع علایم را تجویز نموده اند و در طبقه بین المللی علایم تجارتی نیز این نوع علایم منظور گردیده اند.مانند علامتی که شرکت های نظارت کالا بر روی کالاهایی که نظارت کرده اند می گذارند یا علایمی که بنگاه های لباسشویی یا حمل و نقل استعمال می نمایند.
5-علایم فردی
علایمی هستند که متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشند و برای تشخیص و تمایز محصول یک موسسه بکار می روند مانند ژیلت،پیرایش و غیره
6-علایم عمومی یا جمعی
علایمی هستند که برای تشخیص و امتیاز محصولات عده ای از ارباب حرف یا ساکنین محل معینی بکار می روند.مانند سولینگن که برای تشخیص و امتیاز محصولات فولادی ناحیه معینی از آلمان بکار می رود.این نوع علایم مختص کارخانجات و صنعتگران و تولید کنندگان می باشد که در آن ناحیه بخصوص فعالیت می کنند یا عضو اتحادیه ای می باشند که به ساخت اجناس مزبور مبادرت می ورزند.
7-علایم ساده
علایمی هستند که فقط از یک قسمت مشخص تشکیل شده اند مانند یک کلمه یا یک یا چند رقم یا حرف یا یک نقش یا تصویر مانند آزمایش Fiat-4711 یا یک شکل عقاب
8-علایم مرکب
علایمی هستند که از ترکیب چند جزء تشکیل شده است و دارای علاماتی مرکب از کلمه و نقش و تصویر می باشند مانند علامت یا برچسب هایی که بر روی محصولات الصاق می شود.
9-علایم کتبی
علایمی هستند که می توان آن ها را نوشت مانند اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرط آنکه وجه امتیازی با سایر اسامی داشته باشند.بعضی از محاکم اسم اشخاص را به صورت عادی قابل استفاده برای علامت نمی دانستند و عقیده داشتند که باید شکل مخصوصی داشته باشند ولی امروزه این رویه متروک شده و استعمال نام اشخاص به صورت علامت رواج  کامل پیدا نموده است.استعمال نام اشخاص اگر متعلق به سازنده جنس نباشد بدون اجازه صاحب آن قابل استفاده به عنوان علامت نیست.
انتخاب نام جغرافیایی برای محصولات در بعضی از قوانین منع شده ولی اغلب کشورها استفاده از نام های جغرافیایی را به عنوان علامت اگر موجب گمراهی مشتریان از لحاظ مبدا جنس نگردد،جایز می شمارند.
-کلماتی که به صورت ابتکاری یا تفننی به عنوان علامت انتخاب می شوند.
-جملات تبلیغاتی
-عنوان کتب و مجلات و روزنامه
-حروف و ارقام
10-علایم تصویری
علایمی هستند که دارای شکل و تصویر مخصوصی می باشند مانند:
-مدال ها که در روی اجناس گذارده می شوند یا حک می گردند.
-برچسب که عبارتست از ترکیب نوشته و تصویرهای مختلف
-مناظر طبیعی یا ساختمان های عمومی
-عکس و تصاویر اشخاص در صورتی که عکس و تصویر صاحب علامت باشد،اشکالی ندارد ولی اگر عکس یا تصویر شخص دیگری باشد اجازه صاحب عکس لازم است.راجع به استفاده از عکس مشاهیر گذشته به عنوان علامت تجارتی نظر محاکم مختلف است.
-لفاف و ظروف کالا که در مورد لوازم آرایش و مشروبات به شکل مخصوص و یکنواختی عرضه می شود.این نوع علایم در کشورهایی که قانونی برای حمایت اشکال و ترسیمات صنعتی ندارند اهمیت زیادی دارند.
-حاشیه و دوره که تقریباَ در حکم برچسب قرار می گیرند.
-شکل خود کالا که در اغلب کشورها در صورتی که شکل مخصوصی داشته باشد به عنوان علامت تجارتی حمایت می شود.
11-علائم غیر مادی

https://danasabt.ir/


علائم غیر مادی عبارتند از علایمی که به چشم دیده نمی شوند و قابل لمس نمی باشند.مانند علایم سمعی نظیر آهنگ هایی که برای اعلام محصولات مخصوصی در رادیو یا تلویزیون پخش می شود یا آهنگ های مخصوص اخبار و تبلیغات موسسه معینی و همچنین علایمی که به وسیله بو یا طعم مخصوص محصولات معینی را مشخص می سازند.این علایم فقط از طرف بعضی از کشورها شناخته شده اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.